Guide for gjester

Velkommen!

For at oppholdet skal bli til det beste for deg og alle andre beboere på studiesenteret, er det en fordel og en forutsetning at du både gjør deg kjent med og følger opp innholdet i denne Håndboken.

Skulle du likevel være i tvil om noe, rådfør deg med styret, stedlig leder, Sophie Hinsch eller medlemmer som er på studiesenteret samtidig med deg.

Medlemmer som har med seg gjester eller har formidlet opphold til gjester som reiser alene, skal på forhånd distribuere relevant informasjon fra Håndboken til disse.

Vi ønsker deg og dine et fint opphold!

Hilsen Styret i foreningen

▿ Husvett

En god leveregel: Hvis alle rydder etter seg selv og litt til, går det veldig greit. Studiesenteret er ikke et hotell. Vi har kun begrenset leid hjelp og må derfor ta ansvar og være innstilt på å gjøre mye selv. Dette kan gå greit hvis alle følger retningslinjene.

Alle bør påregne og bruke ca. to timer pr. uke til renhold av fellesrom og stell av uteareal. Avtaler gjøres mellom de som, til enhver tid, er på senteret.

  • Alle vasker opp og rydder etter seg på kjøkkenet umiddelbart etter bruk, slik at andre kan komme til med sin matlaging
  • Søppelbøttene må rengjøres daglig.
  • Husk at i Italia har hus mange insekter! Kjøkkengolvet må vaskes regelmessig. Maur og fluer og mus kan bli et problem
  • Ved avreise forlates rommet ryddet og vasket innen kl. 12.00. Ved lengre opphold vaskes rommene regelmessig.
  • Husk å slukke lyset i rommet du forlater om du er sistemann ut.
  • Alle forlater bad/ og toaletter i den stand de ønsker å finne det.
  • Sluk på bad bør renses ved behov. Sluket i dusjen i 1. etasje bør renses ofte på sommeren da det er mange beboere, ellers renner vannet utover gulvet.
  • Vinduer og skodder må alltid festes. Åpne skodder festes med stoppere og åpne innervinduer med kroker.
  • Når huset/rommet forlates må vinduene lukkes, for i Tolfa kan været skifte fort - vindkuler og hardt regn kan medføre store ødeleggelser.
  • Alle ytterdører/skodder lukkes også i sommer-sesongen. Da holdes varmen ute og svalheten inne.
  • Kjøleskapene og grotten/cavaen må holdes rene og ryddige.

Hyllene i kjøleskapene er merket slik at hver hylle er tilordnet ett bestemt rom. Et tilsvarende merkesystem er brukt for plastkurvene til grønnsaker, m.m. i cavaen. Hvert rom har i tillegg hylleplass for tørrvarer. All mat fjernes ved avreise – gjør gjerne avtaler med beboere som skal bli værende lenger på senteret om overtagelse. Tørrvarer kan settes på felleshylla.

TAKT OG TONE PÅ SENTERET

Under opphold på senteret har alle krav på privatliv og ingen er forpliktet til å delta i felles aktiviteter. Samtidig er det hyggelig å invitere og involvere hverandre

Senteret er et fellesskap og ligger midt i en italiensk fjellandsby. Det sier seg selv at å vandre rundt i undertøy eller badetøy gjør man ikke.

Etter klokken 24.00 skal det være ro ute og inne, slik at det er mulig å sove både for oss og naboene. Vis hensyn til andre og vær dempet utover kvelden.

Røyking innendørs er ikke tillatt.

Det er ikke tillatt å ta med husdyr inn på senterets område

▿ Sikkerhet og ansvar

Medlemmer, gjester og beboere er ansvarlig for sin egen sikkerhet. Medlemmene må, som allerede nevnt, sørge for at deres gjester leser Håndboken før oppholdet slik at de er informert om husregler og hensyn alle må ta til beste for felleskapet.

Alle medlemmer skal ha nøkler til senteret, og må sørge for å sende nøkler med venner og bekjente som reiser alene. Om det er flere som reiser bør man sørge for at de har flere sett nøkler, da porten mot gata alltid skal være låst.

Låsen i porten kan nå også åpnes ved hjelp av en kode, som tastes inn på et panel. Koden formidles til medlemmene av styret eller SophieH.

Retningslinjer

  • Vær aktsom ved bruk av gasskomfyrer og gassovner
  • På grunn av brannsikkerhet er det er ikke tillatt å overnatte i Ballsalen.
  • Vær aktsom i trapper, avsatser, terrasser, høye murer og skrenter.
  • Vær oppmerksom på at diverse rekkverk ikke er barnesikret.
  • Rullestol traséen fra porten til Teatro Claudio og ned til terrassen er bratt, kjør forsiktig.
  • Av sikkerhetshensyn skal alle portene i kirketrappen være lukket.
  • Mange planter i Italia som f.eks. Oleander, som også er i blomsterbedene på senteret, er giftige. En må være spesielt oppmerksom på dette når en har med seg barn.
  • Likeledes, har du med deg barn, pass ekstra godt på da det fysiske miljøet både inne på senteret, og ute på terrassene ikke er tilrettelagt for barn.
  • Ytterdørene i villaen skal være låst når ingen er tilstede på senteret og om natten. Den siste personen som forlater huset og tårnavdelingen må låse ytterdørene. Er du i tvil om det ennå er folk på huset; lås for sikkerhets skyld.
  • Hovedporten skal alltid være låst.
  • Når du kommer utenfra, benyttes kodelås plassert på høyre side av hovedporten eller vanlig nøkkel
  • Når du skal ut hovedporten er det en bryter plassert på veggen til venstre for porten, eller benytt nøkkel
  • Ta gjerne imot besøk, men ikke slipp inn uvedkommende.

▿ Brann og rømningsveier

  • Alle tårnrommene (unntatt T2.1) kan rømmes via vinduene til fastmontert brannstige.
  • Ballsalen kan rømmes via trappa i tårnet og ut døra i 1. etg. eller via tårnrommene til brannstigen.
  • Andre etg i villaen kan rømmes via hovedtrappa, eller over terrassene i mellomrommet mot tårnet, gjennom San Guiseppe Salen (kirken) eller gjennom døra i 1. etg i tårntrappa.
  • Brannteppe finnes ved døren mellom ny-kjøkkenet og gammel-kjøkkenet.
  • Brannslukningsapparater finnes ved trapp i Villaen og på Biblioteket , samt i Ballsalen.
  • Nøkkel for å låse seg ut Hoveddøren i Villaen henger i lenke på venstre side av døren. Obs husk å ta den ut etter bruk.

▿ Varmepumper

I villaen i 1. etg. er det installert varmepumper på kjøkkenet, sommerstua og hallen. Varmepumpen styres med fjernkontroll.

  1. Innetemperaturen skal ikke settes høyere enn 20o C.Gassovnene benyttes hvis det periodevis er behov for mer oppvarming
  2. Varmepumpene skal ikke brukes til avkjøling (air condition)
  3. Alle ytterdører skal alltid være lukket. Også dørene mellom kjøkken, hall og sommerstua bør være lukket når en trenger god varme på kjøkkenet.
  4. Varmepumpene skal bare være på i de rommene som er i bruk. I den kalde perioden og når det er få beboere, bør ikke sommerstua varmes opp
  5. Sophie regulerer temperatur og bruk når det ikke er beboere i senteret. Avhengig av vær og årstid innstilles da temperaturen på 10o– 15o C

▿ Rengjøring og vask

Man vasker eget rom før avreise. Senteret benytter et byrå for å vaske fellesarealer to ganger i uka, avhengig av belegget. Byrået er her som oftest på morgenen; mandager eller tirsdager og fredager. Utover dette må fellesområder rengjøres av medlemmene.

Alle må vaske sengetøy, madrassbeskyttere og håndklær de har benyttet før avreise. Dette vaskes på minst 60 grader. Legg rene madrassbeskyttere på sengen før avreise. Får du ikke anledning til å henge opp tøyvasken selv, gjør avtale med andre beboere om å påta seg av den jobben. Tilby deg gjerne selv å bistå med dette til andre som skal reise!

For seminargjester organiserer seminarleder og Sophie vask av sengetøy og håndklær.